ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402
EN

قوانین ومقررات عتبات عالیات

قوانین ومقررات

قوانین و مقررات  زائرين عتبات عالیات عراق

زيارت مرقد پاک و مطهر ائمه معصومين عليهم السلام در كشور عراق از آرزوهاي بزرگ شيعيان و علاقمندان به آستان مقدس ائمه اطهار (ع) بوده و علي رغم وجود حوادث و ناملايمات و رنج هايي كه در طول تاريخ براي زائرين عتبات عاليات وجود داشته ، سفر عاشقان و شيفتگان ائمه اطهار (ع) همچنان پر رونق بوده است.در اين راستا حراست حج و زيارت استان  وظيفه خود مي داند بر حسب تجربياتي كه تا كنون كسب نموده است نكاتي را جهت حفظ سلامت و ايمني زائرين محترم با هدف به حداقل رساندن خطرات احتمالي كه در كمين مي باشد در قالب توصيه هاي امنيتي(امنيت سفر) تقديم زايرين، مديران و عوامل كاروان­هاي عازم به عتبات مقدسه عراق نمايد. باشد كه با رعايت كامل اين توصيه ها، سفر زائرين محترم در نهايت آرامش و اطمينان، همراه با قبولي زيارت عزيزان به سرانجام رسيده و ما را نيز از دعاي خيرشان بهره مند سازند.

1-   حمل، نگهداري و مصرف مواد مخدر و داروهاي كدئين دار روان گردان در كشور عراق ممنوع می باشد و دولت عراق با خاطيان به شدت برخورد مي نمايد.

2-  همكاري و هماهنگي با مدير و روحاني كاروان در طول سفر را در نظر داشته، از اقدامات خارج از گروه جداً پرهيز فرماييد.

3-  به هنگام عبور از مرز و انجام امور مرزي و گمركي نهايت صبر و حوصله را نصب العين خود قرار داده و در صورت بروز هر مشكلي ضمن مطلع نمودن مدير كاروان با خونسردي كامل در صدد رفع مشكل بر آئيد.

4-  در صورت بروز هر گونه حادثه اي از قرار گرفتن در محيط حادثه و تهيه عكس و فيلم خودداري نموده و در صورت مشاهده اشياء و يا رفتار مشكوک، مراتب را به مسئولين مربوطه اطلاع دهيد.

5-  از برقراري ارتباط با مأمورين و عوامل عراقي تحت هر عنواني خودداري نموده و همچنين از دريافت هرگونه البسه و كادو مانند (عروسک و غيره) از مأمورين و بيگانگان جداً خودداري نمائيد.

6-  تنها مدارک مورد نياز در اين سفر گذرنامه و كارت شناسائي زائر مي باشد. لذا از همراه داشتن وجوه نقد و اشياء قيمتي غير ضروري همچون (چک پول، طلاجات، مدارک و اسناد، گواهينامه، كارت ملي و مدارک ديگر( خودداري نمائيد.

7-  با توجه به فرهنگ عمومي و مذهبي شهرهاي زيارتي عراق تأكيد مي شود ضمن استفاده خواهران از چادر مشكي و رعايت حجاب و پوشش اسلامي، از پوشيدن مانتو و يا چادر نماز در معابر عمومي خودداري فرمايند.

8- در طول مسير رفت و برگشت به ويژه هنگام انتقال بار شخصاً مراقب ساك ها و وسايل خود بوده و از رها نمودن آن در محيط هاي قابل دسترسي افراد بيگانه براي پيشگيري از سرقت و هرگونه تهديد ديگري خودداري نمائيد.

9-  پس از استقرار در هتل ، نسبت به شناسايي مسير رفت و برگشت به حرم اقدام و نام هتل ، شماره اطاق و تلفن آن را به خاطر بسپاريد.

10-   تاكيد مي شود خواهران محترم از تردد به بازار ، حرم و اماكن عمومي ديگر بصورت انفرادي خودداري و از سوار شدن به خودروهاي متفرقه پرهيز نمايند.

11-  از تحويل تلفن همراه خود به افراد غريبه بويژه به هنگام خريد و يا تعويض سيم كارت جداً پرهيز نمائيد.

12-  به محض اسكان در هتل ، اشياء قيمتي و وجوه نقد خود را به صندوق امانات هتل سپرده و رسيد دريافت نمائيد (زيرا بيمه هيچگونه تعهدي در قبال سرقت و يا مفقودي موارد فوق ندارد(.

13- در صورت سرقت و يا مفقود شدن اموال و اشياء خود و يا بروز هرگونه مشكلي اعم از (تصادف، گم شدن همراهان، نزاع، دستگيري و...) مراتب را در اسرع وقت به مدير راهنما گزارش نمائيد.

14 به هنگام خروج از محل اقامت از تنها گذاردن افراد مسن، بانوان و يا كودكان در اطاق خودداري نمائيد.

15- در صورت مشاهده و يا اطلاع از وجود هرگونه اشياء و كالاي ممنوعه و مشكوک (مواد مخدر، مواد محترقه و منفجره، اسلحه، مهمات و...) مراتب را سريعاً به مدير راهنماي خود اعلام نمائيد.

16- از ورود به مباحث سياسي ، اختلافات قومي و مذهبي جداً اجتناب نمائيد.

17- از عزيمت به اماكن و شهرهايي كه ورود به آنها ممنوع گرديده خودداري نمائيد.

18-   از همراه آوردن افراد خارج از كاروان به داخل هتل خودداري نمائيد.

19-   از دريافت و نگهداري هرگونه بسته و پاكت از افراد غير (اعم از ايراني و يا عراقي) به منظور امانت و يا انتقال از ايران به عراق و يا بالعكس خودداري نموده و در صورت مشاهده چنين مواردي مراتب را به اطلاع مدير كاروان برسانيد.

20-   از همراه داشتن اشياء ممنوعه (دوربين، موبايل، چاقو و...) به هنگام ورود به اماكن مقدسه جداً پرهيز نمائيد.

21- از قبول هرگونه غذا، شيريني، عطر، آب، شربت و... بعنوان نذري به دليل احتمال خطر و هدفمند بودن برخي از اقدامات از سوي افراد ناشناس جداً پرهيز نماييد.

22- دفتر مركزي حراست آماده دريافت هرگونه انتقاد، پيشنهاد در جهت رفع مشكلات و فراهم نمودن آسايش و امنيت بيشتر زائرين محترم مي باشد.

23- از تردد به پشت بام هتل ها و حضور در پشت پنجره هتل ها جهت فيلمبرداري خودداري فرماييد.

24- در صورت بروز هر حادثه اي از قبيل تصادف، درگيري اتباع ايراني با ساير افراد در اماكن عمومي و هتل مراتب را سريعاً به دفتر حج و زيارت مستقر در عراق اعلام فرماييد.

25-  هشدارهاي مديران راهنما و نيروهاي امنيتي را جدي گرفته و از بحث و جدل و درگيري با آنها جداً پرهيز نماييد.

26-  از تجمع در معابر عمومي، پارك ها، پاركينگ ها و محل هاي بازرسي و برگزاري مراسم مذهبي و بين­الحرمين بدون هماهنگي دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت جداً پرهيز نماييد.

27- از عكسبرداري و فيلمبرداري از مقرهاي نظامي، انتظامي، مرز و مراكز ايست و بازرسي در مسير راه و داخل شهرها پرهيز نماييد.

28- از خريد و يا استفاده از غذا از رستوران هاي عراق به دليل عدم رعايت بهداشت عمومي و احتمال آلوده بدون جداً خودداري فرماييد.

29- از سپردن ساک و وسايل شخصي خود به افراد ناشناس پرهيز نماييد.

30- از هرگونه ارتباط غير متعارف با كسبه، عوامل هتل اعم از ايراني و غير ايراني و مأموران امنيتي عراق جداً پرهيز نماييد.

31-  به هنگام ترک هتل و رستوران توجه داشته باشيد وسايل خود را جاي نگذاريد.

32-  به هنگام خروج از هتل از قفل بودن درب ها و پنجره ها اطاق و خاموش بودن وسايل برقي (پنكه ، بخاري) اطمينان حاصل نمائيد.

33-  هنگام تردد در معابر عمومي، مساجد و حرم هاي شريف به ويژه محل هاي پرازدحام (ورودي ها وخروجي ها) مراقب وجوه نقد و اشياء قيمتي و تلفن همراه خود باشيد (سارقين حرفه اي در صدد فرصت هستند).