جمعه 10 فروردین 1403
EN

آرشیو اخبار

مشاهده خبر

اولین همایش آموزشی زائرین حج 96 شهرستان یزد برگزار گردید

  • 20 خرداد 1396
  • 10:45
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 641 بازدید
  • Article Rating
اولین همایش آموزشی زائرین حج 96 شهرستان یزد برگزار گردید

اولین همایش آموزشی زائرین حج 96 شهرستان یزد در ماه مبارک رمضان برگزار گردید

همایش آموزشی زائرین حج 96 شهرستان یزد در تاریخ 19/3/ 96  با حضور کلیه زائرین اعزامی در مسجد روضه محمدیه (حظیره) برگزار گردید

ابتدا حجه الاسلام والمسلمین میر رحیمی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان ضمن خوش آمد گوئی به زائرین ، هدف از برگزاری همایش را بیان اسرار و معارف حج اعلام و توصیه های لازم را به حجاج ارائه کرد و از آنان خواست تا در برنامه های آموزشی کاروانها حضور جدی داشته و با آگاهی کامل به این سفر معنوی مشرف گردند.

وی از زائران ایرانی بعنوان سفیرانی یاد کرد که بایستی در سرزمین وحی مراقب اعمال و رفتار خود بوده و به قوانین کشور میزبان احترام بگذارند.

 مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان در خصوص امنیت زائرین تاکید کرد هیچ مشکلی وجود ندارد و امنیت زائران طبق توافق نامه با عربستان تامین گردیده است .

در ادامه همایش جناب حجه الااسلام و المسلمین مدرسی از روحانیون برجسته استان در خصوص فلسفه و مناسک حج با استفاده از  قران و احادیث مطالبی را بیان کرد .

وی افزود در قرآن حدود سی آیه در مورد حج آمده است و حج جایگاه و عظمت خاصی در قرآن دارد بطوری که از همه واجبات با اهمیت تر است

 وی  با ذکر حدیثی از امام جعفر صادق (ع) افزود جایگاه حج برتر از نماز و روزه است زیرا انسان در نماز چند ساعت ، در روزه یک روز را از خانواده جدا و به عبات مشغول میگردد ولی در سفر حج برای مدت طولانی از خانواده و وطن خود جدا شده و به عبات مشغول میگردد.

وی افزود سفر حج برای کسب مال و تجارت نیست و هیچ عبادتی جایگزین آن نمیگردد و همچنین هیچ فریضه ای معادل حج نبوده بلکه همه فرایض درحج خلاصه شده اند در مناسک حج بین هیچ کدام از مذاهب اختلافی وجود ندارد و حج دارای جایگاه رفیعی است که بایستی با نظر قرآن بدان عمل کرد و همه انبیا الهی حج انجام داده اند و حج یک فریضه بین ادیانی است وی در پایان یاد آور شد حضرت امیر المومنین (ع) در خطبه 192 نهج البلاغه عظمت این سفر الهی را بیان کرده است .

در پایان مراسم حجه الااسلام طباطبائی استاد دانشگاه در مورد سفر حج و اهمیت آن مطالبی را بیان ، و به زائران توصیه کرد مراقبت اعمال و رفتار خود در این سفر باشند زیرا به سفری اعزام می گردید که جا پای حضرت ابراهیم ، اسماعیل و هاجر (ع) می گذارید لذا قدر خودتان را بدانید. این خانه عظمت فراوان دارد و هرگز تعطیل و خالی از طواف کننده نبوده است لذا با قلبی سلیم وارد سرزمین وحی شده و حج را بجا آورید

 وی با ذکرمطالبی، در خصوص مقام ابراهیم (ع) که یکی از نمادهای مهم کعبه می باشد را برای زائرین تشریح کرد .

او افزود حضرت ابراهیم (ع) در ابتداء با چه سختی هائی خانه خدا را بنا کرد . وقتی که کار تمام شد بر سنگی که برای ساخت دیوارهای کعبه از آن استفاده میکرد قرار گرفت و گفت ربنا تقبل منا خدایا از ما قبول فرما.  به اذن پروردگار اثر پای ابراهیم  در آن سنگ باقی ماند و آن سنگ آبرو و قداست پیدا کرد و مقام ابراهیم (ع) نامیده شد که همه حجاج بایستی نماز طواف خود را پشت آن بجای آورند سپس از همان مکان همه انسانها را بسوی حج و خانه خدا فرا خواند و از خداوند درخواست نمود من و پسرم را مسلمان قرار بده تا تسلیم فرمان خدا باشیم و از نسل ما پیامبری قرار بده تا دینت را گسترش دهد

این همایش آموزشی با عنوان اسرار و معارف حج  با حضور 10 کاروان شهرستان یزد راس ساعت 30/10 آغاز و ساعت 30/12پایان یافت

 

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.